Poštovani članovi i povjerenici,
odluka vezana za ograničenje kretanja građana i ukidanje mjesnog i međumjesnog prijevoza, utječe na pravo nekih državnih službenika i namještenika na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla.
Ova odluka stvara problem državnim službenicima i namještenicima koji su od poslodavca zatražili/dobili godišnji ili mjesečni pokaz jer sada organiziranog prijevoza nema. Pri tome, ne samo da se moraju snalaziti kako doći na posao, nego snose i troškove tog prijevoza, što držimo neprihvatljivim.
Nakon što smo zaprimili nekoliko upita vezanih za situaciju u kojoj je organizirani prijevoz postao zapravo neorganizirani dajemo vam kratki pregled tumačenja Zajedničke komisije za tumačenje odredaba i praćenje primjene Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike, te naše mišljenje:
Tumačenjem broj 5/53 od 2. ožujka 2018. godine (stavak 12.), predviđena je mogućnost da uz kupljenu kartu službenik i namještenik ima pravo na naknadu 1.00 kuna po kilometru za dane u kojima nema organiziranog prijevoza.
Tumačenje broj 5/53 od 2. ožujka 2018. godine
Službenik i namještenik koji za dolazak i odlazak s posla stvarno koristi javni prijevoz i za koji je kupljena karta javnog prijevoza, ima pravo na naknadu troska prijevoza u visini cijene kupljene karte, te pravo na naknadu troskova u visini 1,00 kune po prijedenom kilometru za samo one dane u kojima organizirani javni prijevoz ne prometuje (npr. vikendom, blagdanom).
Tumačenje je bitno jer je otvorilo mogućnost da se u istom mjesecu dobiju dvije vrste naknade prijevoza. Ako poslodavac traži od službenika i namještenika da dođe na posao, a javnog prijevoza nema (ne prometuje) jasno je da mu mora nadoknaditi trošak prijevoza za taj dan ili te dane.
Nadalje, Tumačenje broj 10/53 od 21. ožujka 2018. (stavak 12.) jasno definira naknadu troškova prijevoza kada prijevoz nije organiziran. Odluka Vlade RH kojom ograničava kretanje građana i javni prijevoz, nedvojbeno je posljedično utjecala i na najvažniju činjencu za utvrđivanje prava na naknadu troškova prijevoza za državne službenike i namještenike. Ukidanjem linija mjesnog i međumjesnog javnog prijevoza organizirani javni prijevoz je postao neorganiziran. Odluku o pravu na naknadu prijevoza ne treba mijenjati. Već prethodno spomenuto tumačenje jasno kaže da je moguće u istom mjesecu primiti i naknadu u visini cijene karte i naknadu po kilometru, bez potrebe donošenja druge i drugačije odluke o prijevozu.
Tumačenje broj 10/53 od 21. ožujka 2018. (stavak 12.).
U slučaju kada javni prijevoz nije organiziran tj. ne omogucuje redoviti dolazak na posao i povratak s posla u smislu odredbe stavka 9. čl. 53. Kolektivnog ugovora, sluzbeniku i namjesteniku naknada troškova prijevoza isplacuje se prema stavku 12. istog članka odnosno 1,00 kuna po kilometru.
Jedino što je ovog trenutka upitno jest to da li službenik i namještenik mora/treba upoznati poslodavca o promjeni okolnosti. Obzirom da je do promjene okolnosti došlo temeljem odluke Vlade/poslodavca smatramo da službenik i namještenik ne bi trebao poduzeti ništa. Međutim, sukladno tumačenju iz 2014. godine koje slijedi, držimo korisnim da služenik i namještenik, odmah od poslodavca zatraži naknadu troškova prijevoza za dane kada prijevoz nije bio organiziran, kako netko ne bi doveo u pitanje trenutak od koga teče pravo na novi način naknade troškova prijevoza.
Tumačenje br. 95/59 od 18. prosinca 2014.
U slučaju promjene okolnosti koje su od utjecaja na ostvarivanje prava na naknadu troškova prijevoza službenik odnosno namještenik ima pravo na naknadu troškova od dana podnošenja novog zahtjeva za ostvarivanje prava.
S poštovanjem,
Predsjednik NSD MUP-a
Zdravko Lončar